Jac Board Class 12 Sanskrit Term 2 Exam.2022 Answer key

Jac Board Class 12 Sanskrit Term 2 Exam.2022 Answer key

संस्कृत (Sanskrit) Exam Question Solve 2022 Term 2

Group-A खण्डः (क)
( अतिलघु उत्तरीय प्रश्न) 2x7=14

अस्मिन् खण्डे सर्व प्रश्नाः समानांकाः । केचन् पंचव प्रश्नाः पूर्णवाक्येन समाधेयाः ।

1. योगसूत्रे कति प्रमाणानि ? कानि च नामानि ?

उत्तर :  योगसूत्रे त्रीणि प्रमाणानि सन्ति तेषां नामानि - प्रत्यक्ष -अनुमान - आगमाः सन्ति।

2. सप्तद्वीपानां के आवेष्टनरूपाः सन्ति ?

उत्तरसप्तद्वीपानां आवेष्टनरूपा: सप्तसमुद्राः सन्ति ।

3. श्रीनायारः स्ववेतनस्य अर्धाधिकं भागं कुत्र प्रेषयति स्म?

उत्तर : श्रीनायारः स्ववेतनस्य अर्धाधिकं भागं केरलं प्रेषयति स्म।

4. श्रीनायारः कति वर्षेभ्यः ओडीसाराज्ये कार्यं करोतिस्म?

उत्तर : श्री नायारः वर्षत्रयेभ्य: ओडीसाराज्ये कार्य करोति स्म।

5. पशुहत्या केषाम् आक्रीडनम् ?

उत्तर : पशुहत्या मनुष्याणाम् क्रीडनम्

6. उद्भिज्जपरिषदः सभापतिः कः आसीत् ?

उत्तर : उद्भिज्जपरिषदः सभापतिः अश्वत्थदेवः आसीत् ।

7. पर्वताः कति सन्ति, समुद्राः च कति सन्ति ?

उत्तर : पर्वताः प्तः सन्ति, मुद्राः प्तः न्ति

Group-B खण्ड-ख
(लघु उत्तरीय प्रश्न)

सर्वे प्रश्नाः समानांकाः । केचन पंच प्रश्नान् उत्तरत-

8. सन्धिं कुरुत-

(क) दु: + बलम् = दुर्बलम्

(ख) कविः + अयम् = कविरयम्

(ग) सत् + जनम् । = सज्जनम्

9. सन्धि-विच्छेदं कुरुत-

(क) संसारः = सम्+ सार:

(ख) दुर्जनः = दु :+ जन:

(ग) कोऽपि । = : + पि

10. समस्तपदं लिखत -

(क) रामः च लक्ष्मणः च = रामलक्ष्मणौ

(ख) त्रयाणां शब्दानां समाहारः = त्रिशब्दाम्

(ग) शतानाम् अब्दानां समाहारः । = शताब्दी

11. सामासिकविग्रह कुरुत -

(क) पितरौमाता च पिता च

(ख) सप्तपदी = सप्तानां दानां माहारः

(ग) कृष्णार्जुनौ । कृष्णश्च अर्जुनश्च

12. उचितं विभक्तिं संयोज्य रिक्तस्थानानि पूरयत -

(क) .....बालकाय............मिष्टान्नं रोचिते । (बालक)

(ख) ..... विद्यालयम्............उभयतः वृक्षाः सन्ति । ( विद्यालय)

(ग) सः तु ... कर्णे............. बधिरः अस्ति । (कर्ण)

13. प्रकृतिप्रत्ययौ संयोज्य लिखत -

(क) अर्थ + ठक् =आर्थि

(ख) लघु + त्व =घुत्वम्

(ग) दृश् + अनीयर् = दर्शनीय:

14. उचितक्रियापदैः रिक्तस्थानानि पूरयत-

(क) कृषक: क्षेत्रं .. सिञ्चति.......। (सिञ्चति । सिञ्चन्ति)

(ख) वयं श्वः पाटलिपुत्रं ... गमिष्यामि.............। (गच्छामः / गमिष्यामः)

(ग) तौ उच्चैः .... वदत :...........। ( वदतः । वदन्ति)

Group-C खण्ड.ग
(दीर्घ उत्तरीय प्रश्न)

सर्व प्रश्नाः समानांकाः । केचन् त्रयाणां प्रश्नानाम् उत्तरं दीयताम् -

15. शुल्कक्षमापनार्थ स्वप्राचार्य प्रति एकम् आवेदनपत्रं लिखत ।

उत्तर: सेवायाम्

           श्रीमान प्राचार्य महोदयः

            +2 उच्चत्तर माध्यमिक विद्यालयः

                             XYZ

विषयः - शुल्कमुक्तये प्रार्थना पत्रम् ।

महोदयः

         सविनयं निवदेनम् अस्ति यदहं भवतः विद्यालये द्वादशकक्षायाः छात्रा अस्मि । मम पिता एकः कृषकः अस्ति । मम एकः भ्राता असमकक्क्षायां भगिनी च पंचम्यां कक्षायां पठति । अस्माकं परिवारः निर्वाहः अतीव कठिन्येन भवति ।

                       अतः शुल्कक्षमापनार्थं प्रार्थयेऽहनम् । आशासे अत्र भवान् मम एतां प्रार्थनां स्वीकृत्य अनुग्रहहीष्यति ।

                                                                                                                                 भवतः आज्ञाकारी शिष्य / शिष्या

                                                      नाम -

                                                      कक्षा -

16. 'नाटकम्' इति विधायाः वैशिष्ट्यं प्रतिपादयत ।

उत्तर : नाटकस्य इतिवृत्तं इतिहासपुराण प्रसिद्धं स्थात् । नाटकानाम् आरम्भः मंगलाचरणेन नान्द्या वा भवति । मुखादिपञ्च संधियुक्तं भवति । नातकं रुपकस्य दशभेदेषु विशिष्टं भवति । संस्कृतनाटकानि प्रायः सुखान्तानि भवन्ति । नाटकानां प्रधानरसः श्रृंगार: वीरः वा भवति । नाटके अनुकरणतत्वं प्रधानः भवति । साहित्यस्य सर्वाषु विधानु नाटकं एव विधा अस्ति । भारतीय दृष्टया नाटके त्रिणि तत्वानि मन्यते वस्तु , नेता, रसञ्च । नाटकस्य कथां वस्तुं कथ्यते । संस्कृत नाटकेषु न्यूनतमाः पञ्च, अधिकाधिका: च दश अंका भवन्ति ' विदूषकस्य कल्पना संस्कृतनाटकानां मौलिक विशेषता अस्ति । अयं पात्रः हास्योत्पादकं पात्र भवति । नाटकानां समाप्तिः भरतवाक्येन भवति / यत्र प्रधानपात्रं देशस्य समाजस्य च उन्नते: कामनां करोति ।

17. मञ्जूषातः उचितानि बाक्यानि चित्वा वार्तालापं पूरयत -

गीता - रमे ! किं त्वम् ओदनं पचसि ?

रमा - (i) ..आम् मयां मोदनं पच्यते..... ।

गीता - तदनन्तरं त्वं किं करिष्यसि ?

रमा - (ii) ......तदनन्तरम् अहं गीता पठिष्यामि................।

गीता - ह्यः अहमपि गीताम् अपठम् ।

रमा - (iii) ....किं त्वं श्वः विद्यालयं गमिष्यसि?..............।

गीता - आम्, अहं श्वः विद्यालयं गमिष्यामि ।

रमा - त्वं कया सह विद्यालयं गमिष्यसि ?

गीता - (iv) ...अहं त्वया सहैव विद्यालयं गमिष्यामि............।

रमा - कतिवादने?

गीता - (v).......नववादने...............।

मजूषा-

(i) नववादने

(ii) आम् मयां मोदनं पच्यते ।

(iii) किं त्वं श्वः विद्यालयं गमिष्यसि ?

(iv) तदनन्तरम् अहं गीता पठिष्यामि ।

(v) अहं त्वया सहैव विद्यालयं गमिष्यामि ।

18. चित्रं दृष्ट्वा पंच वाक्यानि रचयत

इदं चित्रं उद्यानस्य अस्ति ।

अस्मिन् चित्रे वृक्षाः सन्ति ।

अस्मिन चित्रे द्वौ बालको स्तः ।

अस्मिन चित्रे एका बालिका अस्ति ।

अस्मिन चित्रे सर्वे पौधारोपणस्य कार्य कुर्वन्ति ।

19: मञ्जूषातः उचितसंकेतेन अधोलिखितां कथा पूरयित्वा पुनः लिखत -

एकदा एकः ........ (1) ...लोभी..... कुक्कुरः नदीतटम् अगच्छत् । तस्य मुखे एका ......(2) .....रोटिका....... आसीत् । सः जले प्रतिबिम्बम् अपश्यत् । सः मनसि अचिन्तयत् - "अयं कश्चिद् अपर: ....... (3) ....कुक्कुरः..... अस्ति । अहं कुक्कुरस्य रोटिकाम् अपहरामि ।" इति विचिन्त्य सः निजमुखें विस्फारितवान् । एवं कृते सति तस्य रोटिका ......... (4) ..जले....... अपतत् । तदा सः कुक्कुरः अतीव .......... (5) ....निराशा: ... अभवत् । अतएव कदापि लोभः न कर्तव्यः । लोभेन मनः दृषयते ।

मञ्जूषा -

कुक्कुरः, लोभी, जले, निराशा:, रोटिका ।

Post a Comment

Hello Friends Please Post Kesi Lagi Jarur Bataye or Share Jurur Kare