12th Sanskrit Model Question Solution 2023

12th Sanskrit Model Question Solution 2023

                         

झारखण्ड शैक्षिक अनुसंधान एवं प्रशिक्षण परिषद् राँची, झारखण्ड

मॉडल प्रश्न पत्र (विषयनिष्ठ)

सामान्य-निर्देशाः :-

1. सर्वेषां प्रश्नानाम् उत्तराणि संस्कृते एव कर्त्तव्याणि-

2. सर्वेषां प्रश्नानाम् संख्या 19 अस्ति ।

3. प्रश्न संख्या 1 तः 7 पर्यन्तम् अति- लघूत्तरीयाः प्रश्नाः सन्ति । अस्य कृते 2-2 अंक निर्धारितौ स्तः । केचन पंच प्रश्नान् उत्तरत।

4. प्रश्न संख्या 8तः 14 पर्यन्तम् लघूत्तरीयाः प्रश्नाः सन्ति । अस्य कृते 3-3 अंका: निर्धारिता: । केचन पंचैव प्रश्नाः समाधेयाः ।

5. प्रश्न संख्या 15तः 19 पर्यन्तं दीर्घत्तरीयाः प्रश्नाः सन्ति अस्य कृते 5-5 अंकाः निर्धारिताः केचन त्रयैव प्रश्नान् उत्तरत।

खण्ड क

अपठितावबोधनम्

सर्वेप्रश्ना: समानांका:। केचन पंचैव पूर्णवाक्येन उत्तरत- 2*5=10

1. पृथिव्याः सप्तपुटानां नामानि कानि सन्ति?

उत्तर: पृथिव्या: सप्तपुटानां नामानि सन्ति- अतल - वितल - सुतल - तलातल - रसात्तल - महातल - पातालाख्यानि ।

2. 'कुर्शी' इति पदं कस्मिन्नर्थे प्रयुक्तम्?

उत्तर : - ' कुर्शी ' इति पदं स्वगीभूम्यर्थे प्रयुक्तम् ।

3. श्रीनायारः स्ववेतनस्य अर्धाधिकं भागं कुत्र प्रेषयति स्म ?

उत्तरः  श्रीनायारः स्ववेतनस्य अर्धाधिकं भागं केरल प्रेषयति स्म।

4. अनाथाश्रमे के लालिता: पालिताश्च भवन्ति ?

उत्तर : - अनाथाश्रमे अनाथशिशवः लालिताः पालिताश्च भवन्ति ।

5. मनुष्याणां हिंसावृत्ति:कीदृशी ?

उत्तर : - मनुष्याणा हिंसावृतिः निरवधिः ।

6. पशुहत्या केषाम् आक्रीडनम् ?

उत्तरः पशु हत्या मुनुष्याणां आक्रीडनम् ।

7. योगाङ्गानि कानि ?

उत्तर :- योगस्य अष्टौ अंगानि यम - नियम - आसन - प्राणायाम् - प्रत्याहार - धारणा - ध्यान - समाधयः सन्ति ।

खण्ड ख

सर्वेप्रश्ना: समानाङ्काः। केचन् पंचैव उत्तरत- 3*5=15

8.सन्धिं कुरुत-

(क) सत्+जन: = सज्जनः

(ख) क: + अपि = कोडपि

(ग) नि:+ जन: = निर्जन:

9. विच्छेदं कुरुत

(क) दुर्जन: = दुः + जनः

(ख) संसार: = सम् + सारः

(ग) उच्चारणम् = उत् + चारणम्

10. समस्तपदं लिखत-

(क) त्रयाणां लोकानां समाहार: = त्रिलोकी

(ख) रामःच लक्ष्मण:च = रामलक्ष्मणौ

(ग) पंचानां पात्राणां समाहारः = पञ्चपात्रम्

11. सामासिकविग्रहं कुरुत-

(क) मातापितरौ = माता च पिता च

(ख) चतुर्युगी = चतुर्णा युगानां समाहारः

(ग) सप्तपदी = सप्तानां पदानां समाहारः

12. उचितं विभक्तिं संयोज्य रिक्तस्थानानि पूरयत-

(क) भिक्षुकः ... पादेन........ खंज: (पाद)

(ख) .. विद्यालयम्............. उभयत: वृक्षा: सन्ति।(विद्यालय)

(ग) ... मोहनाय......... मिष्टान्नं रोचते।(मोहन)

13.प्रत्ययं संयोज्य वियोज्य वा लिखत-

(क) अर्थ+ ठक = आर्थिक

(ख) महत् + त्व = महत्वम्

(ग) दर्शनीयम् = दृश् + अनीयर्

14. उचितक्रियापदैःरिक्तस्थानानि पूरयत-

(क) स: कन्दुकेन .. क्रीडति............. । (क्रीडति/क्रीडन्ति)

(ख) वयं ग्राम .. गच्छामः............... । (गच्छामि/गच्छाम:)

(ग) राजा दशरथस्य चत्वारःपुत्रा:. ... आसन्..........। (आसन्/आसीत्)

खण्ड ग

सर्वेप्रश्ना: समानाङ्काः। केषांचित् त्रयाणां प्रश्नानाम् उत्तरं दीयताम्- 5*3=15

15.चित्रं दृष्ट्वा पंचवाक्यानि रचयत-

इदं चित्रं उद्यानस्य अस्ति ।

अस्मिन् चित्रे वृक्षाः सन्ति ।

अस्मिन चित्रे द्वौ बालको स्तः ।

अस्मिन चित्रे एका बालिका अस्ति ।

अस्मिन चित्रे सर्वे पौधारोपणस्य कार्य कुर्वन्ति ।

16. विलम्बशुल्कदण्डक्षमार्थं स्वप्राचार्य प्रति आवेदन-पत्रं लिखत-

उत्तर :- सेवायाम्

                       प्राचार्य महोदय:

                      + 2 उच्च विद्यालय गोपीकान्दरम्

                                       दुमका   

विषय : - विलम्बशुल्कदण्डक्षमार्थं आवेदनपत्रम् ।

महोदय :

            सविनयं निवेदयामि यत् अहं भवतां विद्यालये द्वादश कक्षायां पठामि । अहं एकः अतिनिर्धन: धात्र : अस्मि । मम जनकस्य आर्थिक स्थिति शोचनीया अस्ति । अहं बिलम्बशुल्कदातुं असमर्थः अस्मि । अतः विलम्बशुल्कमुक्तं कृत्वा भवन्तः माम अनुग्रहन्तु ।

 दिनांकात् ..../..../.........              भवतां आज्ञाकारी शिष्य:

                                                नाम :- /अनुक्रमांक/ वर्ग

17. मंजूषात: उचितानि वाक्यानि चित्वा वार्तालापं पूरयत-

रमेश:-- त्वं कुत्र गच्छसि ?

प्रिया- (i). अहं पाठशालां गच्छामि

रमेश:- तव पाठशालायां कति शिक्षका:?

प्रिया- (ii) मम पाठशालां सप्तदश शिक्षिका सन्ति

रमेश:- शिक्षकानां व्यवहारः कीदृश:?

प्रिया- (iv). तेषां व्यवहारः स्नेहशीलः

रमेश:- अहम् अपि तत्रैव अध्येतुम् इच्छामि ।

प्रिया- (v)- अवश्यमेव ।

मंजूषा-

-तेषां व्यवहार: स्नेहशील:।

-अवश्यमेव।

-मम पाठशालायां सप्तदश शिक्षका: सन्ति।

-अहं पाठशालां गच्छामि |

18. मंजूषात: उचितसंकेतेन अधोलिखितां कथां पूरयित्वा पुनः लिखत-

पुरा गोदावरीतीरे एक: विशाल: वटवृक्षःआसीत् ।तत्र विविधा: खगाः नीडनिर्माणं कृत्वा वसन्ति स्म। प्रातः उत्थाय ते भोजनार्थं गत्वा रात्रौ प्रत्यावर्तन्ते स्म । एकदा कश्चन व्याधः आगत्य बहून  तण्डुलान विकीर्य जालं प्रासारयत् ।सायं चित्रग्रीवनामा कश्चन कपोतराज स्वगणेन साकं तत्र समागत:, जाले बद्धा:च |

मंजूषा-

व्याधः, वटवृक्ष:, कपोतराज:, खगाः, तण्डुलान्।               

19. गद्यकाव्यस्य वैशिष्ट्यं प्रतिपादयत-

उत्तर : गयकाव्यस्य प्रमुखा : विशेषता -

- धन्दोरहिता रचना गद्यं कथ्यते ।

- संस्कृतस्य गयसाहित्यम् अत्यतं प्राचीनं अस्ति ।

- संस्कृत गद्यसाहित्ये समासशशैल्या : आधिक्यं भवति '

- ओजः संस्कृत गद्यस्य प्राणः

_ संस्कृत गद्यसाहित्यस्य कथनाकानां मूलं लोककथा: सन्ति ।

- गद्यस्य भेदद्वयस्य मन्यते - कथा आख्यायिका: च ।

- कथाया: कथानकं काल्पनिकं भवति ।

- आख्यायिका: कथानकं ऐतिहासिकं भवति ।

- गद्यस्य विषये प्रसिद्धं अस्ति यत् - गद्यं कवीनां निकषं वदन्ति ।

- प्रमुखगद्य काव्यानि सन्ति सुबंधु - वासवदता, दण्डी - दशकुमारचरितम्, वाणभट्ट न कादम्बरी, हर्षचरितं , च अंबिकादत्त व्यास - शिवराजविजयम्

إرسال تعليق

Hello Friends Please Post Kesi Lagi Jarur Bataye or Share Jurur Kare